arrow_drop_up arrow_drop_down

Gebruikershandleiding van de boot STROOM

Uitleg begrippen

Stuurboord is rechts afkorting: SB, Bakboord is Lings afkorting: BB Bij de boot Stroom zit het stuurwiel of te wel het roer op BB zijde. Dit is de kant van de rode navigatie verlichting. Walstroom: Dit is de stroom die u wel of niet tegen betaling uit een paal haalt. Gebruikers accu of boord accu: dit zijn de accu’s waar de 220 groep op draait en boegschroef. De start accu kan u verder niet bij en is alleen voor het starten van de motor. 

Controle van de belangrijkste zaken 

Oliepeil, motor: Wier- of buitenkoelwaterfilter, koelvloeistof op motor deel, alarm lampjes en akoestisch alarm. Er mag niet zichtbaar water in de boot onder de motor staan. In dat geval gebruik de bilge pomp. Ook dagelijks vetpot- schroefassmering ligt aandraaien.

Starten

Zorg er voor dat de gashandel zowel in de kajuit als boven dek (2e stuur stand) in de vrij stand staan. Draai de contact sleutel op de contact stand. U hoort een sterk akoestisch piep signaal Draai de sleutel verder. De motor zal aanslaan en naar een paar tellen zal het piep signaal stoppen. Het olie lampje en laad lampje zal dan uit zijn. De motor loopt nu rustig stationair. Controleer dat uit de uitlaat behalve rook ook water komt dit is achter bij het zwem plateau te zien. Dit is nodig voor de koeling van de motor. Zorg er voor dat u eerst start en daarna pas de lijnen gaat los maken. Nooit andersom! 

Boegschroef

De boegschroef dient voor gebruik aangezet te worden: drukknop indrukken en tegelijk schakelaar een paar seconden naar rechts drukken. U hoort drie piepen. De schroef is nu gebruik klaar. Als de boegschroef een half uur niet gebruikt wordt zal deze automatisch uitschakelen en is dus alleen weer bruikbaar door wederom de bediening weer te activeren. Ook bij uitschakelen zal deze akoestisch even piepen. Het bedienen van de boegschroef kan ook op de boven- stuur console.

Roer

Het roer bedient u met het stuurwiel zowel onder in de kajuit als op het bovendek. Vergewis u ervan voor het wegvaren hoe deze onder het schip staat. Dit doormiddel van even voor de start van de motor het stuurwiel volledig naar bakboord en vervolgens stuurboord te draaien.

Varen

De boot Stroom heeft twee stuur plekken als u van buiten naar binnen wisselt of anders om, te sturen dient u altijd de schroef bij het verlaten van uw stuur-plek eerst in de vrij stand te zetten. Voor u weg vaart zorg ervoor dat u rondom het schip heeft gekeken of wegvaren kan en veilig is. De lijnen in de volgorde losgooien die wordt bepaald door verschillende factoren. In- het algemeen gaat het touw welke het hoogst (tegen wind) op de wind ligt als laatste. Ook kunnen de lijnen u juist helpen als stuur, door bij het wegvaren juist met de schroef alvast te manoeuvreren en op het juiste moment pas het touw los te gooien en binnen te halen. U kunt de boegschroef gebruiken voor u weg vaart om de boeg in de goede richting te manoeuvreren De stootwillen mag u inhalen tijdens het varen dit is niet verplicht. Zorg tijden het varen dat de lijnen netjes zonder knopen verdeelt bij hun bolders liggen. Bij het aanmeren heeft u het dan makkelijker. Als u gaat aanmeren zorg er dan voor dat de stootwillen ver van te voor in alle rust en vooral (eigen) veiligheid op de juiste hoogte (!) aan de reling hangen. Op lage aanleg plaatsen zal het voorkomen dat ze tot in het water hangen. Om aanmeren zo controleerbaar te maken, doe dit altijd met de wind op de kop van het schip dus tegen de wind in. Bij stroming altijd tegen de stroomrichting in aanmeren. 

Gebruik altijd minimaal drie lijnen als u voorlangere tijd blijft liggen. Eerste die vast komt heeft wederom met de wind richting te maken (of stroming). De derde lijn die u vast maakt heet de spring. Deze zorgt ervoor dat de boot niet meer voor achteruit gaat met als gevolg dat de stootwillen naar boven drukken. Gebruik de boegschroef niet onnodig, dus op open water stuurt u met het roer, niet met een boegschroef. Remmen zoals bij een auto gaat niet, om te stoppen zocht u ruim van te voren dat het gas er af is of zelfs helemaal vrij te schakelen. Dit is de midden stand van de handel. Door de gashendel achteruit te trekken zal de schroef anders om draaien en de boot stoppen en vervolgens achteruit varen.


Opmerkingen: * Bij wegvaren uit stilstand zal de boot uitwijken met de achterzijde houdt hier rekening mee.

Bediening knoppen tijdens varen

Als u langer dan een half uur vaart, gebruik dan de motorruimte afzuiging voor voldoende frisse lucht rond de motor. De knop bilgewaterpomp of bilgepomp gebruiken wanneer u vaart op ruim water u ziet BB zijde water uit de boot stromen. Wanneer dit ophoudt dan pomp uitschakelen.

Diesel tank

De Stroom vaart op diesel. De diesel tank bevindt zich aan beide boorden. Bij het tanken vult u eerst de bakboord zijde, dan de stuurboord zijde. De tank meter op het dashboard geeft alleen het niveau aan van de SB zijde. Tijdens het vullen zal de tank meter alleen op SB tank de juiste hoogte meten. De tanks zijn gekoppeld door een dunne leiding. Deze zorgt voor communicerende vaten. Na ca ½ uur zal de tank meter weer het juiste niveau aangeven. Houd bij het tanken altijd een fles afwasmiddel bij de hand. Indien u iets morst, dan afwasmiddel op het water oppervlak spuiten op de gemorste diesel. 

Watertank / douchen / boiler

De watertank bevindt zich in de boeg. Vullen tot ca 95 %. Vuldop zit voor op de boeg. Wij raden u aan i.v.m. legionella drinkwater eerst te koken. Douchen kan op het achter plateau: sluit de slang aan die in de gas beun ligt op de koperkleurige aansluiting BB van de gas beun. In de gas beun bevind zich een elektrische trek/drukknop. Hiermee schakelt u twee elektrische kleppen open. U hebt nu warm water op deze slang. De temperatuur instelleng kan aangepast worden in de slaapruimte in het achterschip. Onder een deksel voor het bed en aan SB zijde zit een regel knop. Deze kan u zelf kouder of warmer draaien. Het heet water systeem werkt met een boiler deze wordt verwarmd tijdens het varen met de motor warmte. En elektrisch, alleen als de walstroom is aangesloten. De boiler heeft

een beperkte capaciteit deze bevat 40 liter heet water. Bij niet varen en geen walstroom zal deze afkoelen. 

Koken met gasflessen

De keuken is uitgerust met een gas kook toestel. Op het achterschip is een gas-bun  met ruimte voor twee kleine propaan gasflessen. In de bun bevind zich een reduceerventiel met een manometer en een gaskraan. De gas kraan staat normaal open en kan open blijven. Als de gasfles leeg is kan u de andere aansluiten. Uitleg wisselen fles: Sluit de gaskraan, draai de zes kante moer tussen de kraan en de fles los. Let op dit is linkse schroefdraad. Dus net andersom dan normaal. Verwijder gele plastic dop van de volle fles en sluit deze aan. Draai deze ook stevig aan eventueel met een tang. Controleer met zeepsop water of deze voldoende gas dicht is gedraaid. Het is niet toegestaan de gasflessen anders te gebruiken dan voor het koken in de boot.

Elektrische installatie 220 en 12 volt

De boot Stroom is uitgerust met een tweetal gescheiden accu groepen en een Victrton omvormer van 1600 watt. Dit is ruim voldoende om een magnetron of een koffie zetter te gebruiken terwijl u geen walstroom heeft. Als u wel walstroom heeft zal de Victron omvormer de beide accu groepen laden en ook als power assistent mee helpen als de wal stroom een te laag ampère levert. Aan de 3 let lampjes kan u zien of u walstroom binnen komt of juist op accu spanning uw 220 stroom gebruikt. Bij te lage spanning gebruikers accu’s zal de Victron uit veiligheid uitschakelen. U hebt dan geen 220 volt meer. Oplossing is dan eerst weer laden door te varen (dynamo van de motor) of van de walstroom. De hoofdschakeling van de walstroom bevindt zich in de kast achter het stuurwiel. De veiligheid schakelaar van de boiler zit er naast. Naast de Victron bevindt zich een rode schakelaar. Deze is voor de boord accu’s Laat deze altijd op aan staan zodat de sleutel er ook niet uit wil. Bij storing Victron even uit schakelen door kleine knop op voorpaneel Victron en vervolgens weer inschakelen. Help dit niet, dan kan de verbruik- vraag te hoog zijn dus trek stekkers van verbruikers er uit of de boord accu’s zijn te leeg. Het is ook mogelijk de per abuis de rode schakelaar naast de Victron uit is geschakeld De walstroom kabel bevindt zich in de trap-bak in de kajuit. Aansluiting van deze kabel op BB zijde, buiten naast het stuurwiel.

Koelkast

Deze gebruikt 12 volt elektrisch. Schakelt alleen uit bij te lage accu spanning. Tempratuur instelling zit in de koelkast. Deze kan u zelf instellen. Koel generator zit beneden dek, niet toegankelijk.

Verwarming

De geïnstalleerde lucht verwarming kan u altijd gebruiken zowel tijden het varen als in stilstand zonder walstroom. Deze heeft 12 volt accu spanning voor de ventilator. Het verwarmen gebeurt met diesel welke in de brandstof tank zit. Bij continu aan is het verbruik 0.3 liter diesel per uur. Bediening van de verwarming gebeurt door middel van de thermostaat. Hier kan de verwarming aan en uit worden gezet. Met de draai knop stelt u de ruimte temperatuur in. Het vooronder kan door middel een klep bij de toegang deur worden afgesloten of- geopend. Indien u de kachel voor een aantal uren-of langer niet gebruikt schakel deze dan uit door het tuimelschakelaartje op nul te zetten.

Toilet gebruik

Het toilet spoelt middels een hand pomp. Een stand met- en een stand zonder water. Het is niet toegestaan om “meer-laags” toilet papier in het toilet door te spoelen. Dit leid onherroepelijk tot verstopping. Het enkel-laags – goedkope toiletpapier kan wel worden doorgespoeld echter meerdere keren kort doorspoelen. Elke verstopping is in beginsel voor rekening huurder mits eigen gebrek/onderhoud installatie, niet toereikend blijkt.

Afsluiten deuren etc.

Wij raden u aan om bij afwezigheid de stuurboord en bakboord deuren op slot te doen. Ook de gas beun behoord hier bij. Echter tijdens het varen dienen de deuren niet op slot te zijn. Dit i.v.m. eigen veiligheid. U bent altijd zelf aansprakelijk voor uw bezittingen en gehuurde spullen.

Televisie kijken

De TV is aangesloten op een losse digitale ontvanger. Deze werkt in combinatie met een abonnement-kaartje welke in de ontvanger is geplaatst. Als u vaart zal u regelmatig de ontvanger de zenders op nieuw moeten laten zoeken. Dit is nodig om altijd het optimale signaal te kunnen ontvangen. Het menu van de ontvanger wijst u verder de weg. Let wel de TV en de digitale ontvanger hebben afzonderlijke software, die van de digitenne ontvanger komt binnen op de “AV” knop van uw afstand bediening.

Ondiepten, waterplanten en drijvende materialen

Wees tijdens het varen alert op zaken die ongewenst zijn. Zo als zeewier en andere waterplanten, deze zullen om de schroef wikkelen en er kan schade- of vast lopen van de schroef ontstaan. Drijvende/half drijvende zaken in het water kunnen schade aan de schroef veroorzaken. Dit resulteert in trillen tijdens het varen. Nog erger: de schroef kan zelf uit balans raken. Waterplanten kunnen in het wierfilter komen en vervolgens verstopping tot gevolg hebben. Controleer altijd of er nog voldoende water uit de uitlaat komt als de motor loopt. Bij een mogelijke verstopping van het wierfilter motor uitschakelen, kraan onder wierfilter afsluiten, schoonmaken en weer monteren. Vergeet niet de kraan weer te openen. Contoleer op lekkage van wier pot. Controleer bij de eerste start dat er wederom water uit de uitlaat komt. Vaar niet op water waar niet voldoende diepgang is. Voorgenoemde schades brengen hoge kosten met zich mee. Een duiker op roepen zal tijd nemen en is altijd voor eigen rekening.

Doorvaart hoogten kunstwerken (bruggen etc.)

De aangegeven hoogten zijn bij een normale waterstand. Dit kan van dag tot dag veranderen. Wij geven 240 cm als hoogte van de Stroom. U dient dit zelf in te schatten en onder door varen op eigen risico. Het houten kruisje voorop, en vlaggen stok achterop dienen dan gestreken te zijn. Stapel ook de stoelen niet hoger dan de boot zelf. Bij passage dient de schipper zijn bemanning te waarschuwen om te bukken en/ of beknellen. Bij het schutten in sluizen altijd de lijnen (touwen) met de hand vast houden let wel: niet op de wal maar op de boot. Gebruik voldoende stootwillen

Bij vragen, storingen en schades van welke aard dan ook, ons direct bellen: telefoon 06 51061690 (+31651061690)