arrow_drop_up arrow_drop_down

Gebruikershandleiding van de boot Wilma

Uitleg Begrippen

Stuurboord is rechts afkorting: SB

Bakboord is links afkorting: BB

Bij de boot Wilma zit het stuurwiel oftewel het roer op bakboord zijde. Dit is de kant van de rode navigatie verlichting.

Walstroom: Dit is de stroom die u wel of niet tegen betaling uit een paal haalt.

Gebruikers accu of boord accu: dit zijn de accu’s waar de 220 groep functioneert. De boegschroef heeft een eigen accu. De start accu is alleen voor het starten van op motor.

Controle van de belangrijkste zaken


Motor:

Oliepeil controleren: Doormiddel van de peilstok op de motor. 

Koelvloeistof; het vul en controle tankje bevind zich onder de bank SB naast de koelkast. Alarm lampjes en akoestisch alarm, het piepend geluid gaat vrijwel direct na starten uit. In dien niet dan motor uitschakelen. Er mag een beetje zichtbaar water in de boot onder de motor staan, dit wordt door een automatische ‘Bilge’ pomp overboord gepompt. 


Starten:

Zorg er voor dat de gashandel in de kajuit in de vrij stand staan. Draai de contact sleutel op de contact stand. Indien de motor erg koud is gebruik gloeistand. U hoort een sterk akoestisch piep signaal Draai de sleutel verder. De motor zal aanslaan en naar een paar tellen zal het piep signaal stoppen. Het olie lampje en laad lampje zal dan uit zijn. De motor loopt nu rustig stationair. De Wilma is uitgevoerd met kiel koeling. Er komt dus geen water uit de uitlaat. Zorg er voor dat u eerst start en daarna pas de lijnen gaat los maken. Nooit andersom!

Boegschroef:

De boegschroef dient voor gebruik aangezet te worden: twee kleine drukknopjes “on” indrukken. U ziet een led lichtje oplichten. De schroef is nu gebruik klaar. Als de boegschroef enige tijd niet gebruikt wordt zal deze automatisch uitschakelen en is dus alleen weer bruikbaar door wederom de bediening weer te activeren.

Roer:

Het roer bedient u met stuurwiel. Vergewis u ervan voor het wegvaren hoe deze onder het schip staat. Dit doormiddel van even voor de start van de motor het stuurwiel volledig naar bakboord en vervolgens stuurboord te draaien.


De Wilma is uitgerust met een stuur automaat. Deze mag door huurders niet worden gebruikt. Wij kunnen niet garanderen of deze juist werkt. 

Varen:

Voor u weg vaart zorg ervoor dat u rondom het schip heeft gekeken of wegvaren kan en veilig is. Vergewis u dat ieder aan boord is en geen dingen op de wal/steiger achterlaat. De lijnen in de volgorde losgooien die wordt bepaald door verschillende factoren. In- het algemeen gaat het lijn welke het hoogst (tegen de wind) op de wind ligt als laatste. Ook kunnen de lijnen u juist helpen als stuur, door bij het wegvaren juist met de schroef alvast te manoeuvreren en op het juiste moment pas het lijn los te gooien en binnen te halen. U kunt de boegschroef gebruiken voor u weg vaart om de boeg in de goede richting te manoeuvreren De stootwillen mag u inhalen tijdens het varen dit is niet verplicht. Zorg tijden het varen dat de lijnen netjes zonder knopen verdeelt bij hun bolders liggen. Bij het aanmeren heeft u het dan makkelijker. Als u gaat aanmeren zorg er dan voor dat de stootwillen ver van te voor in alle rust en vooral (eigen) veiligheid op de juiste hoogte (!) aan de reling hangen. Op lage aanleg plaatsen zal het voorkomen dat ze tot in het water hangen. 

Om aanmeren zo controleerbaar te maken, doe dit altijd met de wind op de kop van het schip dus tegen de wind in. Bij stroming altijd tegen de stroomrichting in aanmeren. Gebruik altijd minimaal drie lijnen als u voorlangere tijd blijft liggen. Eerste die vast komt heeft wederom met de wind richting te maken (of stroming). De derde lijn die u vast maakt heet de spring. Deze zorgt ervoor dat de boot niet meer voor achteruit gaat met als gevolg dat de stootwillen naar boven drukken. Gebruik de boegschroef niet onnodig, dus op open water stuurt u met het roer, niet met een boegschroef. Remmen zoals bij een auto gaat niet, om te stoppen zocht u ruim van te voren dat het gas er af is of zelfs helemaal vrij te schakelen. Dit is de midden stand van de handel. Door de gashendel achteruit te trekken zal de schroef anders om draaien en de boot stoppen en vervolgens achteruit varen.

Opmerkingen: * Bij wegvaren uit stilstand zal de boot uitwijken met de achterzijde houdt hier rekening mee.

Schroefwerking:

De Wilma heeft een rechtse schroef, vooruit varend draait ze beter over bakboord. Dit is de kleinste draaicirkel. Bij manoeuvreren begint u uiterst langzaam of vanuit stilliggende positie.

Opmerkingen: Bij wegvaren uit stilstand zal de boot uitwijken met de achterzijde, houdt hier rekening mee.

Dieseltank:

De Wilma vaart op diesel. De diesel tank bevindt zich aan beide boorden en zijn onderling verbonden. Bij het tanken kan u de vulopening zowel op de sb als bb gangboord gebruiken. Bij inleveren van uw gehuurde boot altijd vol afleveren. Houd bij het tanken altijd een fles afwasmiddel bij de hand. Indien u iets morst dan afwasmiddel op het water oppervlak spuiten op de gemorste diesel.

Watertank / douchen / boiler:

De Wilma beschikt over een rvs watertank, de vul opening dop bevind zich op de bb gangboort. Houd rekening met het vullen dat u vaker dan één keer muntgeld moet bijgooien om de tank vol te krijgen. Bij inleveren van uw gehuurde boot altijd vol afleveren. In de kuip is een mengkraan deze kan u gebruiken om buiten mee te douchen. Het heet water systeem werkt met een boiler deze wordt verwarmd tijdens het varen door de motor warmte. En elektrisch verwarmen kan ook, alleen als de walstroom is aangesloten. De boiler heeft een beperkte capaciteit deze bevat 50 liter heet water. Bij niet varen en geen walstroom zal deze afkoelen. Wij raden u aan i.v.m. legionella gevaar het water eerst te koken als u het als drinkwater wil gebruiken.

Koken met gasflessen:

De keuken is uitgerust met een gas kook toestel. In het achterschip is een gas-bun ingebouwd met ruimte voor twee kleine propaan gasflessen. In de bun bevind zich een reduceerventiel met een manometer en een gaskraan. De gas kraan staat normaal open en kan open blijven. Als de gasfles leeg is kan u de andere aansluiten. Uitleg wisselen fles: Sluit de gaskraan, draai de zes kante moer tussen de kraan en de fles los. Let op dit is linkse schroefdraad. Dus net andersom dan normaal. Verwijder gele plastic dop van de volle fles en sluit deze aan. Draai deze ook stevig aan eventueel met een tang. Controleer met zeepsop water of deze voldoende gas dicht is gedraaid. Het is niet toegestaan de gasflessen anders te gebruiken dan voor het koken in de boot.

Elektrische installatie 220 en 12 volt:

Als u de boot Wilma aan de kant legt zorg er dan voor dat, indien wal stroom beschikbaar, de walstroom kabel wordt aangesloten. In de kajuit boven de koelkast begint dan een controle lamp te branden. De boot Wilma is uitgerust met een drietal gescheiden accu groepen en een Victrton omvormer van 1200 watt. Dit is niet voldoende voor de koffie zetter te gebruiken als u geen walstroom heeft. Gebruik de fluitketel, Als u wel walstroom heeft zal de Victron omvormer de accu groepen laden en ook als power assistent mee helpen als de wal stroom te laag ampère levert dan u vraagt. Aan de 3 led lampjes kan u zien of u walstroom binnen komt of juist op accu spanning (via de Victron omvormer) uw 220 stroom gebruikt. Bij te lage gebruikers accu’s zal de Victron uit veiligheid uitschakelen. U heeft dan geen 220 volt meer. Oplossing is dan eerst weer laden door te varen (dynamo van de motor) of van de walstroom. De hoofdschakeling / met aard lek beveiliging van de walstroom bevindt zich in de kast links van het stuurwiel. De veiligheid schakelaar van de boiler zit er naast. Ook de Victron lader/omvormer is hier geplaatst.

Bij storing Victron even uit schakelen en weer inschakelen. Help dit niet, dan kan de verbruik- vraag te hoog zijn dus trek stekkers van verbruikers er uit of de boord accu’s zijn te leeg. Het voltage van de boort accu’s kan u aflezen op het kastje bij het stuurwiel. Is deze lager dan 12 volt dan zijn ze bijna leeg. De walstroom kabel bevindt zich in één van de kastjes in de kuip.

Koelkast:

Deze gebruikt 12 volt elektrisch. Schakelt alleen uit bij te lage accu spanning. Tempratuur instelling zit in de koelkast. Deze kan u zelf instellen.

Verwarming:

De geïnstalleerde lucht verwarming kan u altijd gebruiken, zowel tijdens het varen, als in stilstand zonder walstroom. Deze heeft 12 volt accu spanning voor de ventilator. Het verwarmen gebeurt met diesel welke in de brandstof tank zit. Bij continu aan is het verbruik max 0.3 liter diesel per uur. Aanzetten van de verwarming verwarming gebeurt door middel van de draaiknop naast / onder de gashandel. Met de draai knop op het vierkante kastje stelt u de ruimte temperatuur in. Het vooronder, toilet en achter slaap vertrek kan door middel een klep bij de toegang deur worden afgesloten of geopend. Indien de boord accu te weinig stroom heeft zal de verwarming uitschakelen.

Toilet / vuilwatertank:

Het doorspoelen van het toilet is elektrisch bediend. De bedieningsknop bevind zich tegen over het fonteintje aan de wand. Tijdens toilet gebruik deze doorspoel functie als gebruiken en niet wachten tot einde toilet bezoek. Het systeem is uitgerust met een haksel-versnijder pomp. Deze pomp zorgt er voor dat de toilet inhoud in de vuilwater tank komt. Het is niet toegestaan om “meer-laags” toilet papier in het toilet door te spoelen. Dit leid onherroepelijk tot verstopping. Het enkel-laags – goedkope toiletpapier kan wel worden doorgespoeld echter meerdere keren kort doorspoelen. Afhankelijk van het gebruik en aantal bezoeken zal de vuilwatertank vol lopen. Deze kan u gratis legen in de jachthavens. Op de bb gangboord bevind zich een dop met “waste water” hier de zuigslang op aansluiten en pompen tot deze voldoende leeg is. In geval van nood kan u deze tank elektrisch leeg pompen. Dit is echter in de wetgeving verboden. Probeer geen maandverband, tampons, of vochtig toiletpapier door te spoelen. Dit zal tot verstopping leiden. Elke verstopping is in beginsel voor rekening huurder mits eigen gebrek/onderhoud installatie, niet toereikend blijkt.

Afsluiten deuren etc.:

Wij raden u aan om bij afwezigheid deur op slot te doen. Ook de gas beun behoord hier bij. Echter tijdens het varen dienen de deuren niet op slot te zijn. Dit i.v.m. eigen veiligheid. Wij wijzen u er op dat u bent altijd zelf aansprakelijk voor uw eigen bezittingen en gehuurde spullen.

Televisie kijken:

De TV is aangesloten op een losse digitale ontvanger. Deze werkt in combinatie met een abonnement-kaartje welke in de ontvanger is geplaatst. Als u vaart zal u regelmatig de ontvanger de zenders op nieuw moeten laten zoeken. Dit is nodig om altijd het optimale signaal te kunnen ontvangen. Het menu van de ontvanger wijst u verder de weg. Let wel de TV en de digitale ontvanger hebben afzonderlijke software, die van de digitenne ontvanger komt binnen op de “AV” knop van uw afstand bediening.

Ondiepten, waterplanten en drijvende materialen:

Wees tijdens het varen alert op zaken die ongewenst zijn. Zo als zeewier en andere waterplanten, deze zullen om de schroef wikkelen en er kan schade- of vast lopen van de schroef ontstaan. Drijvende/half drijvende zaken in het water kunnen schade aan de schroef veroorzaken. Dit resulteert in trillen tijdens het varen. Nog erger: de schroef kan zelf uit balans raken. Vaar niet op water waar niet voldoende diepgang is. De dieptes kan u op de waterkaart vooraf lezen. Voorgenoemde schades brengen hoge kosten met zich mee. Een duiker op roepen zal tijd nemen en is altijd voor eigen rekening.

Doorvaarthoogten kunstwerken (bruggen):

De aangegeven hoogten zijn bij een normale waterstand. Dit kan van dag tot dag veranderen. Wij geven 245 cm als hoogte van de Wilma. U dient dit zelf in te schatten en onder door varen op eigen risico. Het houten kruisje voorop, en vlaggen stok achterop dienen dan gestreken te zijn. Bij passage dient de schipper zijn bemanning te waarschuwen om te bukken en/ of beknellen. Bij het schutten in sluizen altijd de lijnen (touwen) met de hand vast houden let wel: niet op de wal maar op de boot. Gebruik voldoende stootwillen.

Slapen op de Wilma

Voor in het schip heeft u een twee persoons bed In het achterschip ruimte zijn twee bedden; een één persoons bed en een twee persoons bed met een breedte van een twijfelaar. Het zesde bed maakt u door de bank in de kajuit aan te trekken. Dit wordt dan een zeer ruim eenpersoons bed.

Bij vragen, storingen en schades van welke aard dan ook, ons direct bellen: telefoon 06 51061690 (+31651061690)